Tricks til en god flytning

14. jan 2019

Er du ikke så erfaren i at flytte?

 

Skrevet af: Heidi Gormsen, Cand.ling.merc. og erfaren flytter

En flytning kan være et omfangsrigt projekt. Det kræver, at der bliver svedt og puklet. Dét oven i de følelsesmæssige dele af processen, der ofte hører med, når man flytter fra ét hjem til et andet. Derfor er det som regel altid fedest, når man har nogle gode venner eller familie til at hjælpe med det hårde arbejde. I det mindste til at være med og vise flaget som støtte. Det er altid rart. Men hvordan vælger du så, hvem du skal have til at hjælpe dig med at slæbe?

 

Udvælg de bedste hjælpere til at bære flyttekasserne

Man kunne tro, at ”jo flere, jo bedre” var vejen frem, men det er samtidig heller ikke fedt, hvis man falder over hinanden, eller hvis nogen alligevel bare ender med at stå og kigge. Antallet af hjælpere, du har brug for, kommer selvfølgelig også an på, hvor hurtigt det skal gå – om du vil have flytningen overstået på én dag, eller om du har flere dage til arbejdet.

Min erfaring siger, at det er fedt at have nogle mennesker med til fraflytning og indflytning, der ikke alene kan bære, men som også kender dig godt. Det er det vigtigste i min optik. Det skal nemlig ikke være sådan, at du føler, du mister overblikket, eller at du ikke føler, du kan stole på, at tingene bliver gjort, som du har lyst til. En flytning fra et hjem til et andet kan være stressende, og derfor skal du have nogen med, der kan tage lidt af presset fra dig.

 

Pak smart i flyttekasser

Uanset om du selv skal stå for alle dele af flytningen, eller om du hyrer et professionelt flyttefirma til at fragte dine ejendele for dig, er det altid en god ide at afmærke dine flyttekasser så præcist som muligt. Det er overraskende, hvor hurtigt man ellers kan glemme, hvad der er i den enkelte kasse. Hvad du pakker ned sidst ved fraflytning er det, du pakker ud først ved indflytning. Det siger sig selv, men det er værd at give en ekstra tanke, når du står midt i rodet, så du gør det nemmere for dig selv på dit nye sted.

Pak i den omvendte rækkefølge af, hvad der passer for dig at pakke ud i dit nye hjem. For at toppe nemhedsskalaen pakker du også så vidt muligt kun én flyttekasse ud ad gangen. Unødigt rod på gulvet gør det bare sværere for dig at manøvrere rundt med dine sager.

 

Flytning er en oplagt mulighed til at sortere

Jeg må indrømme, jeg har ikke for godt fået mig selv lært det endnu, men jeg bliver ved med at sige til mig selv efter hver flytning, at jeg burde sortere ud i mine ting; ”Det havde været så meget nemmere, hvis jeg ikke havde så meget l**t!”. Man slæber så meget med sig med årene, og rigtig mange af tingene på loftet, i kælderrummet, i skuffer og skabe tager man jo aldrig frem.

Du gør dig selv en tjeneste til næste flytning, hvis du ved fraflytning tager dig tiden til at sortere ud i dine ting. Spørg dig selv, hvad du egentlig vil få brugt det nye sted, og hvad der er klar til at komme videre – om det er til skraldespanden eller til genbrug.

 

Husk formalia ved fraflytning

Når du skal flytte, skal du altid huske at:

  • Oplyse om adresseændring på borger.dk, hos arbejdsgiveren, skolen, banken, til fritidsklubben og diverse abonnementer.
  • Sætte nyt navn på postkassen (står der et forkert navn, må postomdeleren ikke aflevere din post)
  • Aflæse el-, vand- og varmeforbrug og informere udbyderen
  • Bestille flyttebil i god tid
  • Tjekke din forsikring (herunder ny adresse og behov eventuelt opdateret indboforsikring)

 

Spørg dem du kender, der har flyttet før, for flere gode råd og huskeregler, men glem nu ikke, at det er dig, der flytter, så det er dig, der styrer slagets gang ;-)