Rengøring ved udflytning af studiebolig

02. jun 2022

Hvordan rengør man studieboligen korrekt?

Det kan både virke uoverskueligt og en smule skræmmende, når man står overfor at skulle fraflytte sin studiebolig. Man har investeret en god mængde penge i et depositum, og alle drømmer naturligvis om at få så mange tilbage af dem som muligt. Et godt sted at starte er derfor at have helt styr på, hvordan du korrekt udfører en slutrengøring. I dette indlæg vil du blive klar over de mange ting, du skal være opmærksom på ved udflytningsrengøring af en studiebolig, så du har de bedste forudsætninger for at komme godt ud af lejemålet.

 

Den standard du efterlader, skal matche den standard du modtog

Det fremgår af alle lejekontrakter, at lejeren selv har til opgave at levere lejligheden og de genstande, der var i den fra starten, tilbage i samme stand, som man modtog den. Hvis du ikke formår dette, er det altså på dette punkt, at udlejeren har mulighed for at tage penge fra dit depositum. Du kan derfor med fordel:

 

  • Tjekke den fejl- og mangelliste igennem, som du lavede, da du flyttede ind. Hvis du her har noteret, at der fx var misfarvninger på dine ovnplader, enkelte malerpletter på gulvet, skæve stikkontakter eller andet, har du ikke ansvar for at efterlade disse som nye.
  • Huskereglen er derfor, at du kun har til ansvar at efterlade lejligheden og dertilhørende genstande i den stand, du fik dem, og altså ikke bedre.

 

Husk at dit depositum ikke kun er til rengøring

Selvom der er gode muligheder for at se større dele af sit depositum igen, hvis man har formået en succesfuld slutrengøring, er dit depositum ikke kun afsat til eventuel ekstra rengøring. Der er også sat penge af til ting som:

  • Gulvafslibning, maling af vægge, reparation af eventuelle skader og andre ting, der ikke kan fikses med en god rengøring

 

Dermed ikke sagt, at du ikke bør gøre dit absolut bedste, når det kommer til slutrengøringen af din studiebolig. Det betaler sig!