Lav en rengøringsplan
19. jan 2017
Rengøring. Den evige grund til uenighed, for vi ser ikke alle nullermændene på samme tid. Derfor er det en god ide at lave en rengøringsplan, hvis du bor med andre. På den måde får I pligterne fordelt og sørger for, at der løbende bliver gjort rent. Bor du selv, kan du her blive klogere på, hvilke opgaver der skal løses hver dag, uge, måned og år, så du hele tiden har et rent hjem.
Hvad skal gøres?
”Det er nemmere at holde rent end at gøre rent”, siger mange rengøringseksperter, og det betyder, at ved jævnligt at gøre rent undgår du, at skidt og snavs sætter sig fast og bliver sværere at få væk. Så hvis du rydder op og fjerner det værste snavs hver dag, bliver det lettere, når du gør hovedrent. Derfor er der nogle opgaver, som gerne skal gøres dagligt og ugentligt, mens andre opgaver kan gøres en gang om måneden eller hvert halve år.
Her er der en oversigt over pligter, som du kan tage udgangspunkt i, når der skal laves en rengøringsplan:
Rengøring hver dag
Alle rum
- Luft ud - udluftning er vigtigt for indeklimaet
- Fjern pletter og skidt med det samme
- Oprydning
Køkken
- Vask op
- Gør køkkenvasken ren
- Gå ud med affald
- Skift karklud og fugtige viskestykker
Badeværelse
- Rengør vandhane og håndvask
- Skift håndklæde til at tørre hænder i
Rengøring hver uge
Alle rum
- Støvsug
- Tør støv af
Badeværelse
- Skift håndklæder
- Rengør toilet
- Gør bad, gulv og armaturer rent
Køkken
- Smid gamle varer ud og rengør køleskabet
- Rens filtret i opvaskemaskinen
- Vask gulvet
Rengøring hver måned
Alle rum
- Aftør håndtag og stikkontakter
Soveværelse
- Skift sengetøj
Køkken
- Tøm ud i køleskabet og gør det rent
Rengøring hvert halve år (hovedrengøring)
Alle rum
- Aftør døre og vinduesrammer
- Vask vinduer udvendigt og indvendigt (eller gør det efter behov)
- Tør støv af på lamper og andre steder, der er lidt ”gemte”
- Gør persienner og gardiner rene
Soveværelse
- Støvsug madrassen
- Vend madrassen
- Støvsug sengebund, inden madrassen bliver lagt på
Køkken
- Rengør ovn og bageplader
I kan udvide listen afhængigt af, hvor mange rum der er i hjemmet, og hvis I har nogle ekstra ting, som skal på listen.
Sådan fordeler I pligterne
Når I har oplistet alle pligterne, er I klar til at lave en rengøringsplan. Øverst kan I skrive navnene på personerne i husholdningen, mens I til venstre har alle pligter. På den måde kan I nemt få et overblik, når pligterne er fordelt.
Sæt jer ned og fordel pligterne i fællesskab. Måske kan en bedre lide at vaske op eller støvsuge, og så kan I bruge det som udgangspunkt. Sørg for at fordelingen tidsmæssigt passer sammen, så ingen bliver irriteret over at bruge forholdsmæssig mere tid på rengøring end andre.
Når planen er færdig, aftaler I, hvor lang tid den gælder. Det kan være indtil næste hovedrengøring, som I laver et par gange om året. Derfra kan I lave planen om, så alle får nye opgaver.
Det sjove alternativ
Er det træls at have den samme pligt hele tiden, så er dette løsningen til jer: Først laver en to drejeskiver i hver sin størrelse. På den ene står pligter, mens den anden ring har navne. Skiverne sættes sammen, så I kan dreje dem. Hver uge drejer I ringen med navne, så alle får en ny pligt for den kommende uge. Ved månedsopgaverne kan I gøre det samme.
Det skal jo gøres!
Forhåbentligt kan en rengøringsplan være med til at give jer overblik over pligterne og få et mere rent hjem. Når man bor flere sammen, kræver det, at der bliver holdt rent, så alle kan holde ud at være der. Det er også en god ide at lave en forventningsafstemning om, hvor rent der skal være, når en pligt er udført. Nogen vil måske mene, at paneler skal støvsuges hver uge, mens andre vil gøre det knap så ofte. Og husk at selvom det måske er irriterende at gøre rent, så skal det jo gøres – for det er bare rart, at der er rent derhjemme!
Relaterede søgeord
Andre indlæg i samme kategori
16. jan 2024
Plaget af hovedpine i hverdagen?
01. nov 2023
5 tips til at personliggøre din...
16. aug 2023
Få dine studenterminder på julet...
08. jun 2023